496 #1 – Update – 5 November 2006

440ci BigBlockMopar 496" Supercharged Stroker engine build
440ci BigBlockMopar 496" Supercharged Stroker engine build

Vandaag krukas en drijfstangen nog eenmaal als ‘mock-up’ een keertje gemonteerd in het block en daar bleek dat ik 1 cylinder nog ietsje verder moest bij werken. Ik heb nu overal wel minimaal 1.5-2mm speling.

Heb tevens tijdelijk even de nokkenas gemonteerd om te kijken of de lagers voldoende speling hebben. Het wil weleens voorkomen dat je nieuwe nokkenas-lagers een fractie ruimer moet maken als blijkt dat de nokkenas stroef draait. Dit was niet het geval dus dat scheelde weer wat extra werk.

Krukas zit nu gemonteerd in het blok met de fully grooved hoofdlagers. Morgen ga ik de nu nog standaard hoofdlagerkap-bouten vervangen door een set ARP bouten zodat het zaakje beter bij elkaar blijft.
Bij alle hoofdlager-kappen heb ik alle niet relevante scherpe (giet)randen rond af geslepen zodat de kans op breken iets verminderd wordt. Het zal niet superveel uitmaken, maar het staat netter vind ik.

De zuigers zijn aan de drijfstangen gehangen en de floating pins aan beide zijden geborgd met de dual SpiroLox clips. Leuk klusje trouwens die Spirolox.
Morgen gaan we de ‘gap’ van de zuigerveren op maat vijlen/slijpen, zodat deze op de zuigers gemonteerd kunnen worden.




Be the first to comment

Leave a Reply